Amerikanska pannkakor

Det är några som har frågat mig om receptet till de amerikanska pannkakorna jag brukar göra. Så jag tänkte att jag kan lägga upp det!
 
Jag gör alltid halva receptet och det räcker gott och väl. När jag gör halva så blir det alltid 10-15 stycken, vilket jag tycker är väldigt lagom till mig och en person till, jag brukar alltid göra till någon annan också haha. Eftersom jag alltid brukar följa det så lägger jag upp receptet halverat, så som jag brukar följa det. Ni kan ju göra mer om ni vill.
 
Cirka 10-15 stycken
• knappt 2 ½ dl vetemjöl
• 1 1/4 tsk bakpulver
• 0,5 tsk salt
• 1 ½ msk socker
• drygt 1 dl mjölk
• 1 ½ ägg, hahaha
• 25 g smör
 
 
1. Börja med att blanda torrprodukterna i en skål så att de spids jämt i den färdiga smeten.
2. Blanda sedan mjölk, ägg och smör i en annan, häll sedan i torrprodukterna och vispa. Det gör inget om den blir lite klumpig, men försök vispa bort klumparna så mycket som möjligt.
3. När jag vispat speten så brukar jag alltid testa hur tjock den är. Om den är för rinnig så tillsätt litelitelite mer mjöl och tvärt om tillsätt mjölk. Jag brukar göra detta för det är så himla jobbigt om den bara rinner iväg i stekpannan och pannkakorna inte blir sådär små och runda.
4. Sedan är det bara att börja steka! Jag brukar ta en ½ dl för att få lagom stora. Men ni kan ju själva välja storleken. När du hällt i lite smet är det lagom att vända när det börjar bli små bubblor uppe på pannkakorna.
 
 
5. Sedan är det bara att äta. Obviously
 
 
Hoppas ni uppskattar att jag la upp receptet. Lycka till! :-)
 

  0 kommentarer på "Amerikanska pannkakor"


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

Bloggadress:

Kommentar: